Dysleksja – problem znany czy nieznany? Jak go rozpoznać u dziecka?
Wszyscy pewnie znamy bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił litery, a nauka języków obcych była dla niego ciężarem. Podobne problemy przeżywa wielu uczniów naszej szkoły.
Dysleksja jest jednym z wielu różnych rodzajów trudności w uczeniu się.
Dysleksja rozwojowa to – specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Poniżej tej normy mówimy o uogólnionych problemach w uczeniu się.
Specyficzne trudności w uczeniu się to:
• Dysleksja – trudności w opanowaniu czytania (tempo, technika);
• Dysortografia – trudności z opanowaniem poprawnej pisowni (w tym różnego rodzaju błędy ortograficzne);
• Dysgrafia –niski poziom graficzny pisma, tzw. „brzydkie pismo”;
Do nauki czytania i pisania niezbędne są podstawowe funkcje:
- prawidłowy przebieg procesów pamięciowych, wzrokowych, słuchowych;
- odpowiedni poziom percepcji słuchowej i wzrokowej oraz motoryki dużej i małej,
- ustalona lateralizacja,
- orientacja w przestrzeni i kierunkach.
Dzieci z dysleksją często mają trudność z koncentracją i podzielnością uwagi, z zapamiętywaniem, są także męczliwe.
Mechanizmy wywołujące dysleksję powodują także wiele innych objawów związanych z mową i uczeniem się; problemy w czytaniu i pisaniu mogą wywołać trudności w innych przedmiotach szkolnych – matematyce, historii, biologii czy nawet muzyce lub wychowaniu fizycznym; konsekwencją dysleksji mogą stać się problemy emocjonalne – lęk szkolny, zaniżona samoocena, wycofanie czy depresja.
Trudności można najłatwiej zauważyć w czytaniu głośnym: dziecko czyta niepewnie, w bardzo wolnym tempie, sylabami lub głoskuje, a potem dopiero próbuje scalić wyraz, popełnia błędy – opuszcza lub dodaje litery i sylaby, czasem zgaduje. Zdarza się, że u niektórych dzieci tempo czytania jest dość szybkie, ale za to pojawia się bardzo duża liczba błędów. U niektórych dzieci dyslektycznych problemy dotyczą tylko czytania głośnego, czytanie ciche bywa płynne, a rozumienie jest zachowane. Z wiekiem problemy z czytaniem maleją, ale pozostaje niechęć i szybkie męczenie się tą czynnością.
Trudności w pisaniu dotyczą m.in.:
- słabego poziomu prac pisemnych w porównaniu z ustnymi wypowiedziami;
- niskiego poziomu graficznego i estetycznego prac;
- nieprawidłowego rozmieszczenia prac pisemnych w przestrzeni, niemożność zachowania marginesu;
- kłopotów ze zrozumieniem tekstu, wydzieleniem części całości;
- wolnego tempo pisania;
- licznych błędów ortograficznych (w tym wzrokowych i słuchowych).
W pracy z dzieckiem, które przejawia trudności w pisaniu i czytaniu, ważne jest:
- wspólne ustalenie zasad pracy (np. przygotowanie miejsca do nauki, odpowiednia pozycja, pora i czas nauki),
- staramy się zainteresować dziecko tym, co robimy,
- stosowanie metody „małych kroków”, nauczania wielozmysłowego, kreatywnego, z licznymi powtórkami,
- docenianie każdego postępu,
- okazywanie zrozumienia dla trudności dziecka,
- „nie” dla krytykowania, zawstydzania dziecka, uznania jego za leniwego, porównywania z innymi,
- stałe wsparcie w nauce.
Do doskonalenia czytania wskazana jest:
- książka z większym drukiem,
- wybieranie z dzieckiem interesującego teksu,
- czytanie na zmianę,
- sprawdzanie co jakiś czas, czy dziecko rozumie czytany tekst,
- słuchanie audiobooków i podążanie za tekstem w książce,
- nieponaglanie podczas czytania,
- codzienny trening czytania,
- książka z wyszczególnionymi sylabami (nauka czytania metodą sylabową).
Natomiast w zakresie poprawy pisania warto:
- zezwalać na pisanie ołówkiem lub długopisem zmazywalnym,
- unikać podkreślania dostrzeżonych błędów, ich liczbę zapisać na marginesie,
- polecić dziecku, aby znalazło błędy korzystając ze słownika ortograficznego (wspólne omówienie zasad), odszukane błędnie wyrazy dziecko może napisać 5-6 razy i użyć je w zdaniach,
- pomagać utrwalać zasady pisowni, wyjaśniając wątpliwości ze słownikiem ortograficznym i na przykładach,
- uczyć ortografii na wesoło (np. opartej na skojarzeniach, obrazkach),
- w młodszych klasach stosować częściej pisanie z pamięci,
- zwracać uwagę na prawidłowy chwyt narzędzia psarskiego (w razie potrzeby stosowanie specjalnych nasadek).
Aby jednak potwierdzić lub wykluczyć dysleksję u swojego dziecka, zapraszamy do zgłaszania się na diagnozę do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Białogardzie osobiście lub telefonicznie.
Jeśli stwierdzona zostanie dysleksja dziecko może zostać objęte odpowiednią formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej, można mu dostosować warunków egzaminów zewnętrznych oraz wymagania edukacyjne do jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych.
Zasada jest prosta:
Rodzicu! Jeśli masz wątpliwości, nie czekaj zgłoś się do naszych specjalistów!
Im wcześniej to zrobisz, tym lepiej dla dziecka i jego dalszej nauki!
Wykaz literatury:
• M. Bogdanowicz: O dysleksji, Lublin,1994
• M.Bogdanowicz, A.Adryjanek: Uczeń z dysleksją w szkole, Gdynia:Operon, 2004
• M.Bogdanowicz, M.Smoleń: Dysleksja w kontekście nauczania języków obcych, Gdańsk: Harmonia, 2004
• A.Butkiewicz, K.Bogdanowicz, Dyslexia in the English Classroom, Gdańsk: Harmonia, 2004
• G.Squires, S.Mckeown: Pomóż dziecku z… dysleksją, Warszawa: LIBER, 2006
Adresy w Internecie:
- Polskie Towarzystwo Dysleksji: https://www.ptd.edu.pl/
- https://ortograffiti.pl/
Opracowanie:
Ewa Cieszko-Kowalska –psycholog PPP Białogard, Maria Jonko –pedagog, neurologopeda PPP Białogard.