Diagnoza
Rodzaje diagnozy:
- psychologiczna,
- pedagogiczna,
- logopedyczna,
- związana z wyborem kierunku kształcenia i zawodu.
Kto zgłasza dziecko na diagnozę?
- rodzice/opiekun prawny/pełnoletni uczeń – osobiście lub telefonicznie do sekretariatu poradni,
- dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki, za zgodą rodziców ucznia/dziecka albo pełnoletniego ucznia – przez złożenie wniosku o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu dziecka/ucznia ze względu na brak poprawy w funkcjonowaniu mimo udzielonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Diagnoza dzieci i młodzieży może dotyczyć:
- ogólnych trudności w nauce,
- specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksji, dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii),
- problemów wynikających z niepełnosprawności,
- przeżywanych trudności w sferze emocjonalnej, osobowościowej,
- trudności w zachowaniu, w kontaktach społecznych,
- zaburzeń koncentracji uwagi,
- problemów wychowawczych,
- pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
- trudności z wymową,
- określenia poziomu rozwoju intelektualnego, społeczno-emocjonalnego, zdolności dziecka,
- określenia dojrzałości szkolnej,
- udzielenia zezwolenia na zatrudnienie młodocianego celem wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu,
- innych spraw związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.
Czas trwania diagnozy zależy od:
- powodu zgłoszenia,
- samopoczucia/nastroju dziecka/ucznia,
- tempa pracy,
- męczliwości,
- gotowości do współpracy.
Zarówno badanie psychologiczne, pedagogiczne, jak również z zakresu doradztwa zawodowego trwają zazwyczaj do 2,5 godziny, a diagnoza logopedyczna do 60 minut.
Ważne informacje przed przybyciem na diagnozę
- Dziecko na diagnozę powinno przyjść zdrowe (bez objawów infekcji), w miarę możliwości wypoczęte i po lekkim śniadaniu.
- Jeśli dziecko nosi okulary i/lub aparat słuchowy, ważne jest, aby przybyło z nimi na badanie,
- W sytuacji, gdy u dziecka podejrzewają Państwo wadę wzroku, należy umówić wizytę u okulisty i przełożyć termin badań kontaktując się z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną osobiście lub telefonicznie,
- Niezbędne jest dostarczenie na badania do poradni: zaświadczeń od lekarzy oraz wyników badań medycznych, jeśli dziecko miało je wykonywane, jak również postanowienia sądu w przypadku ograniczenia/pozbawienia praw rodzicielskich rodziców oraz ustanowienia nowego opiekuna prawnego,
- Jeśli termin badań Państwu nie odpowiada, istotny jest kontakt osobisty lub telefoniczny z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną celem ustalenia bardziej dogodnego terminu spotkań.
Przebieg diagnozy
Diagnoza rozpoczyna się od wywiadu z rodzicem/opiekunem prawnym przeprowadzonego przez specjalistę. W wywiadzie zbierane są informacje na temat funkcjonowania dziecka w środowisku rodzinnym, rówieśniczym, szkolnym. Wywiad dotyczy też przebiegu ciąży, porodu i wczesnych etapów życia dziecka, w tym specyfiki jego rozwoju. Informacje te są niezwykle istotne w dalszej diagnozie dziecka. Następnie specjalista przeprowadza rozmowę z dzieckiem, w której określa cel spotkania, przedstawia kolejne jego etapy. W trakcie tej rozmowy istotnym jest nawiązanie dobrego kontaktu, zbudowanie życzliwej, serdecznej atmosfery, by dziecko poczuło się bezpiecznie. W przypadku dzieci młodszych jest to też czas na zabawę tematyczną z dzieckiem.
Po przeprowadzonym badaniu następuje przekazanie informacji zwrotnych dziecku na temat tego, jak poradziło sobie w trakcie badań, a także udzielenie wskazówek do dalszej pracy. Następnie odbywa się rozmowa z rodzicem/opiekunem prawnym polegająca na przekazaniu informacji zwrotnych, wyjaśniająca mechanizmy działania zgłaszanych trudności, wskazująca drogi pomocy dziecku na terenie domu, szkoły lub poradni. W niektórych przypadkach diagnoza uzupełniana jest o dodatkowe konsultacje np. neurologiczną, psychiatryczną, laryngologiczną.
Na wniosek rodzica/opiekuna prawnego/pełnoletniego ucznia Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna może wydać:
- opinię,
- opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju,
- informację o wynikach przeprowadzonej diagnozy,
- orzeczenie o potrzebie: kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania.
Opinie wydawane przez Poradnię mogą dotyczyć:
- możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej;
- odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego;
- potrzeby objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu, szkole lub placówce;
- dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia;
- potrzeby objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką realizacji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego/zindywidualizowaną ścieżką kształcenia;
- zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego;
- objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej;
- udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki;
- pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadpodstawowej;
- zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu;
- przyjęcia ucznia do oddziału przysposabiającego do pracy;
- braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych;
- innych spraw związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.