Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka na terenie poradni
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka rozumiane jest jako oddziaływania stymulujące rozwój dziecka (od momentu rozpoznania zagrożenia do rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego), uwzględniając jego potrzeby i możliwości psychofizyczne oraz działanie mające na celu wsparcie i pomoc jego rodzinie. Do jego prowadzenia powoływany jest zespół specjalistów złożony z: psychologa, pedagoga, logopedy. Zespół ten działa przez cały rok tzn., że w każdym momencie rodzic może zgłosić się o pomoc dla swojego dziecka. Zespół wykonuje czynności zarówno diagnostyczne, jak i terapeutyczne. W ramach diagnostyki wykonywane są specjalistyczne badania psychologiczno–pedagogiczno-logopedyczne oraz wydawane są opinie o wczesnym wspomaganiu rozwoju małego dziecka. Natomiast w ramach terapii prowadzone są zajęcia terapeutyczne z psychologiem, pedagogiem lub logopedą – w zależności od problemów rozwojowych dziecka.
Cele:
- zapobieganie występowaniu i/lub pogłębianiu się nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym dziecka;
- pomoc dziecku w pełnym wykorzystaniu jego potencjału rozwojowego w zakresie funkcji poznawczych, małej i dużej motoryki, komunikacji;
- wyzwalanie i wzmacnianie aktywności społecznej, poznawczej i komunikacji dziecka (w tym rozwoju mowy i języka);
- systematyczne dążenie do poprawy jakości życia dziecka, do zapewnienia mu pełnego radości, pozbawionego napięć dzieciństwa, pomimo występującej niepełnosprawności lub zaburzeń rozwoju;
- przygotowanie dziecka z niepełnosprawnością ruchową, zmysłów, intelektualną i psychiczną do korzystania z edukacji, do funkcjonowania w grupie;
- przygotowanie dziecka do samodzielnego korzystanie z zajęć organizowanych w placówkach wychowawczych i edukacyjnych przeznaczonych dla wszystkich dzieci.
Organizacja zajęć wczesnego wspomagania rozwoju:
- Do zakwalifikowania dziecka na zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju potrzebna jest aktualna opinia o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka wydana przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną oraz złożony do Dyrektora Poradni wniosek o objęcie dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się jedynie w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
- W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym.
- Miejsce prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania ustala dyrektor odpowiednio przedszkola, szkoły, ośrodka lub poradni w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka.
Koordynator:
- A. Politowska-Kowal – pedagog
Prowadzące:
- H. Górzyńska – neurologopeda,
- A. Herman – psycholog,
- M. Jonko – pedagog, neurologopeda,
- M. Weiszewska – neurologopeda.