Terapia logopedyczna
Dla kogo?
ze szczególnym uwzględnieniem dzieci/uczniów z opóźnionym rozwojem mowy, z afazją, dyslalią wieloraką, jąkających się.
Cele terapii logopedycznej:
- przygotowanie artykulatorów do uzyskania prawidłowej wymowy nieprawidłowo realizowanych głosek poprzez:
- ćwiczenia oddechowe.
- ćwiczenia narządów artykulacyjnych: języka, warg, podniebienia miękkiego,
- ćwiczenia emisyjno- głosowe.
- właściwa korekcja wad wymowy:
- wywołanie głoski w izolacji
- utrwalenie głoski korygowanej w sylabach, w wyrazach (nagłos, śródgłos, wygłos), w wyrażeniach, w zdaniach
- utrwalenie poprawnej wymowy wywołanej głoski w wierszykach, piosenkach wyliczankach, powiedzeniach
- automatyzacja poprawnej realizacji głoski w mowie spontanicznej, opowiadanie, co widać na ilustracji, historyjek obrazkowych, rozmowy kierowane.
- rozwój słuchu fonemowego, pamięci, uwagi, spostrzegawczości słuchowej.
- rozwój świadomości metalingwistycznej – umiejętności budowania poprawnych konstrukcji zdaniowych, korygowania błędów gramatycznych
- stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka poprzez rozwijanie słownictwa czynnego i biernego, koordynacji wzrokowo- słuchowo- ruchowej, pamięci, myślenia, orientacji przestrzennej.
- usprawnianie techniki czytania i pisania z uwzględnieniem wadliwie wymawianych wcześniej głosek
- współpraca z rodzicami, psychologiem, pedagogiem, wychowawcą grupy/klasy. Instruowanie o sposobie korekcji mowy i utrwalania poprawnej realizacji głosek, pokaz ćwiczeń, informowanie o postępach
Kiedy należy zgłosić się do logopedy:
- Gdy dziecko od 2 do 3 lat: nie buduje krótkich, prostych zdań.
- Gdy dziecko w wieku 3 lat: nie wypowiada poprawnie głosek p, b, m, t, d, n , w, f, ch, ń, k, g, l oraz ś, ć , dź, ź.
- Gdy dziecko w wieku 4 lat: oprócz wyżej wymienionych nie wymawia głosek syczących s, z, c, dz.
- Gdy dziecko w wieku 6 lat: dodatkowo nie wymawia jeszcze głosek sz, ż, cz, dż oraz r.
Prowadzące logopedki o specjalności neurologopedia:
- H. Górzyńska,
- M. Jonko,
- M. Weiszewska.