„Szkoła dla Rodziców i Wychowawców”
Część I
„Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały i jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”
W Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Białogardzie od kilkunastu lat prowadzona jest „Szkoła dla Rodziców cz. I, czyli jak mówić, żeby dzieci nas słuchały i jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły” .
Sekretariat poradni przyjmuje zapisy przez cały rok.
Prowadząca:
- M. Jakubowska – psycholog.
Cele treningu:
- nabywanie praktycznych umiejętności budowania prawidłowych relacji dorosłych z dziećmi, a także ze współmałżonkiem i innymi ludźmi – poprzez poznanie i wdrażanie w kontaktach odpowiednich zasad komunikacji;
- dostarczenie uczestnikom konkretnych wskazówek doskonalących metody wychowawcze – jak skutecznie radzić sobie w sytuacjach: stawiania dziecku granic, wspierania w radzeniu sobie z emocjami, zachęcania do współpracy, zachęcania do samodzielności, rozwiązywania problemów, uwalniania z roli, budowania odpowiedniej samooceny;
- uzyskanie przez osoby uczestniczące wsparcia emocjonalnego i możliwości odreagowywania bieżących napięć w relacjach;
- uświadomienie uczestnikom, że skuteczność wychowania w znacznym stopniu zależy od osoby wychowującej i od pracy, którą włoży ona w zmianę swojego funkcjonowania.
Forma:
- „Szkoła dla Rodziców” to cykl warsztatów prowadzony metodami aktywnymi w grupie przez psychologa i pedagoga;
- każde ze spotkań trwa 3 godziny i odbywa się w ustalony dzień tygodnia po południu – przez dziesięć kolejnych tygodni; zazwyczaj organizujemy dwie edycje: wiosenną (marzec-maj) oraz jesienną (październik-grudzień).
- spotkania mają stałą strukturę: rundka na początek (omówienie pracy domowej, z czym przychodzę na zajęcia, co się zdarzyło w ciągu tygodnia), po czym omówienie nowego tematu, ćwiczenia praktyczne oraz rundka na zakończenie (z jakim uczuciem, myślą wychodzę dziś z zajęć);
- w zajęciach wykorzystywana jest książka „Jak mówić żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły” A. Faber, E. Mazlisch;
- każdy z rodziców na bieżąco otrzymuje materiały z danego spotkania, uczestnicy mają także do wykonania zadania domowe służące praktycznemu wdrażaniu nowopoznanych umiejętności, pracują także w domu ze wskazaną wcześniej książką.
Tematyka zajęć obejmuje:
- Spotkanie I – „Organizacyjne”
- Spotkanie II – „Poznanie się, kontrakt, integracja”
- Spotkanie III – „Granice”
- Spotkanie IV-V – „Uczucia”
- Spotkanie VI – „Zachęcanie dziecka do współpracy”
- Spotkanie VII – „Zachęcanie dziecka do samodzielności”
- Spotkanie VIII – „Kary”
- Spotkanie IX – „Rozwiązywanie problemów i konfliktów”
- Spotkanie X – „Wpisywanie dziecka w role i uwalnianie od grania ról”
- Spotkanie XI – „Pomocna pochwała i zachęta”
Część II
„Rodzeństwo bez rywalizacji”
Istnieje także możliwość udziału absolwentów „Szkoły dla Rodziców cz. I” w cz. II – „Rodzeństwo bez rywalizacji”.
Cele zajęć:
- wspieranie procesu budowania wzajemnych (opartych na więzi i szacunku) relacji między dziećmi,
- utrwalanie umiejętności wyniesionych z I części „Szkoły dla rodziców i wychowawców”,
- rozwijanie umiejętności pomocnych w eliminowaniu agresji, rywalizacji, egoizmu, zazdrości między rodzeństwem,
- uświadomienie mechanizmów wpływających na zaburzone relacje między dziećmi,
- wymiana doświadczeń pomiędzy rodzicami.
Zagadnienia poruszane w części II:
- rywalizacja i zazdrość między dziećmi,
- kłótnie, bójki dzieci i różne inne trudności,
- problemy sprawiedliwości, ulubieńców i egoizmu,
- wpływ ról na relacje między dziećmi.